SONY VENICE 2 6K FF CAMERA

VENICE2-6K
447.210,00 DKK OutOfStock
  • København (Click & Collect) Ikke på lager
  • Århus (Click & Collect) Ikke på lager

Carsten Iversen
carsten@goecker.dk
35 86 51 05
København

Mogens Gewecke
mg@goecker.dk
35 86 51 20
København

Ronni Jaqué
ronni@goecker.dk
35 86 51 07
København

Beskrivelse

Sony VENICE 2 6K Full-frame Camera

  • Udskiftelig 6K Full-frame CMOS-sensorblok
  • 16-bit X-OCN og 4K ProRes 4444 / 422HQ intern optagelse
  • 15+ trin eksponeringslatitude
  • Dual Base ISO på 500/2500
  • Op til 120 fps ved 4K 2.39:1 og 6K 3:2 op til 60fps
  • Servo-styret mekanisk ND-filtermekanisme med 8 trin
  • PL-fatning med til Cooke/i Technology og ZEISS eXtended Data
  • Sony E-mount (lever lock-type fatning)
  • Displays til både operatør og assistent

Flagsskibet VENICE 2 kommer med en 6K full-frame billedsensor med 15+ trin eksponeringslatitude til at fange rene skygger, jævne højlys og naturlige hudtoner. VENICE 2 bygger videre på styrkerne fra den originale VENICE med nye funktioner, herunder et kompakt design, intern optagelse og mulighed for to forskellige sensorer: den nyudviklede full-frame 8.6K-sensor eller den originale 6K VENICE-sensor. VENICE 2 arver også populære funktioner fra den originale model, såsom farvevidenskaben, Dual Base ISO og 8-trins indbyggede ND-filtre.

36x24 mm full-frame sensor til filmproduktion

VENICE 2 har en af to 36x24 mm full-frame billedsensorer, designet specifikt til kravene inden for high-end filmproduktion. Begge tilbyder bemærkelsesværdig følsomhed, latitude og farvegengivelse, og da sensorblokkene er udskiftelige, kan brugeren nemt skifte mellem sensorer uden ekstra firmware – og endda bruge sensoren fra deres originale VENICE. Den nye 8K-sensor kan optage med op til 8640 x 5760 opløsning, mens 6K-sensoren leverer op til 6048 x 4032. Begge sensorer tilbyder effektiv oversampling for imponerende 4K-billeder.

Fuldt kreativt spillerum

Valget mellem to full-frame billedsensorer, intern optagelse og et mere kompakt kamerahus giver maksimal kreativ frihed. I 2025 tages dette endnu længere: Optag håndholdt med en sensorblok, der kan være i din håndflade, og få fuld 8K-kvalitet med op til 12 meters forbindelse til optageenheden. Hvert eneste skud – håndholdt, gimbal, VFX og stereoskopisk – kan realiseres med Sony’s banebrydende kamerasystem.

Udskiftelige billedsensorer

Med VENICE 2 kan du nemt fjerne og udskifte billedsensoren, så du kan skifte mellem 8.6K- og den originale 6K-sensor efter behov. 6K-sensoren kan endda bruges både i VENICE og VENICE 2.

Full-Frame fuld bredde 36 mm 6K

I full-frame kan du bruge hele sensorens bredde på 6048 pixels til widescreen sfærisk 2.39:1 eller Large Format Scope. Full-frame kan bruges kreativt på flere måder – for eksempel til ekstra lav dybdeskarphed eller ultra-brede optagelser.

Super35 fuld højde 2,0x squeeze anamorphic

Til anamorphiske optagelser og produktion understøttes Super35 fuld højde med 2x squeeze anamorphisk.

Super35 17:9 og 16:9

Disse populære billedformater understøttes direkte af VENICE. Aktuelle Super35mm PL-mount objektiver kan bruges.

Brugerdefinerbare optageopløsninger med 6K-sensoren inkluderer bl.a.:

  • 6K 3:2 60fps Full-Frame
  • 6K 2.39:1 90fps Full-Frame
  • 4K 6:5 Anamorphic 75fps Super35
  • 4K 2.39:1 120fps Super35

Fænomenal latitude

VENICE 2’s 8K-sensor har imponerende 16 trin eksponeringslatitude, mens 6K-sensoren leverer over 15 trin. Det betyder, at begge sensorer kan levere billeder med ekstremt lav støj – lige fra skarpt sollys til næsten totalt mørke. VENICE 2 udmærker sig også ved High Dynamic Range-optagelser, hvilket giver en hidtil uset kreativ frihed i farvegradueringen.

Flere farver til større udtryksmuligheder

VENICE 2 kan overstige BT.2020-farverummet og har et farveområde, der er bredere end DCI-P3. Det betyder, at kameraet kan gengive den sande farve i scenen foran objektivet. Kameraet giver også en bred palet i farvegraderingen ved hjælp af Sony’s velkendte workflow med S-Log3 og det ultra-brede farverum S-Gamut3. Desuden matcher 6K- og 8K-sensorerne farver næsten perfekt, hvilket gør graderingsprocessen endnu mere effektiv.

Høj billedhastighed

VENICE 2 kan optage med op til 120 fps i 4K og 90 fps i 6K med 6K-sensoren. Med anamorphic licens kan der også optages op til 75 fps i 4K 4:3 og 72 fps i 4K 6:5. Med 8K-sensoren kan VENICE 2 nå op til 72 fps ved 8.2K og 120 fps ved 5.5K. Kameraet kan desuden vælge 33,33 variable FPS, når projektets billedhastighed er indstillet til 24/25/50.

Hurtig lukker

Rullelukker-effekten (jello effect) er uønsket i filmoptagelser. VENICE 2 har højhastigheds-sensoraflæsning, der minimerer denne effekt, som ellers er typisk for CMOS-sensorer.

Virtuel produktion gjort enkel

Med op til 8K-optagelse, 16-bit farver og hurtig sensoraflæsning kan filmfotografer fokusere på det kreative i at optage virtuelle scener frem for tekniske kompromiser. Den fejlfri synkronisering med avancerede Crystal LED-controllere er unik i branchen. Der er også forbedret understøttelse af tredjeparts LED-skærme via Genlock-faseskift og mulighed for at vise den låste frekvens i sub-displayet.

Farvetroskab i in-camera VFX

Firmwareopdatering 3.0 introducerer “In-Camera VFX Mode”. Denne indstilling inkluderer parametre som “Wall Temperature” og “Light Blend Ratio” for at forbedre farvetroskaben, når praktisk lys kombineres med LED-volumelys i in-camera VFX. Disse indstillinger registreres som metadata i X-OCN og indlejres i ProRes-optagelser.

Dual Base ISO

VENICE 2 har Dual Base ISO: 8K-sensoren har Base ISO 3200 og 800, mens 6K-sensoren har Base ISO 2500 og 500. Høj Base ISO 3200 er ideel til lowlight- og HDR-optagelser med en eksponeringslatitude fra 6 trin over til 10 trin under 18 % grå, hvilket giver 16 trin i alt. Høj Base ISO 2500 giver 15+ trin latitude (6 trin over til 9 trin under).

Intern 16-bit X-OCN og 4K ProRes-optagelse i kompakt kamerahus

Som noget nyt i VENICE 2 kan filmfotografer optage 16-bit X-OCN direkte uden ekstern recorder. Dette udnytter hele sensorens dynamiske område og farvegengivelse og giver mulighed for optagelse i 4K ProRes 4444 og 422 HQ. Det kompakte design uden ekstern recorder gør opsætningen hurtigere og nemmere – især til gimbal, Steadicam og droneoptagelser.

Anamorphic look

VENICE 2’s understøttelse af anamorphiske objektiver muliggør betagende og smukke billeder. Muligheden for at optage i 4:3 og 6:5 med høj opløsning giver imponerende flare, bokeh og visuel dybde. 8K-sensoren kan optage 5.8K i 6:5-format, mens 6K-sensoren kan optage både 6:5 og 4:3 i 4K.

PL-fatning

VENICE 2 leveres med industristandard PL-fatning og er kompatibel med alle Super35- og full-frame PL-objektiver – både sfæriske og anamorphiske. Fatningen har kontakter til Cooke/i Technology, og objektivdata registreres som metadata for hvert billede. Der er også tilføjet understøttelse af ZEISS eXtended Data.

Lever Lock-type E-mount

E-mount giver enestående kompatibilitet med Sony-objektiver. Lever lock-typen gør det muligt at skifte objektiv ved at dreje på en låsering fremfor selve objektivet, hvilket ofte betyder, at objektivstøtter ikke behøver fjernes – dette sparer tid under optagelser.

8-trins mekaniske ND-filtre

Som den første VENICE har også VENICE 2 et servo-styret 8-trins mekanisk ND-filter indbygget i kamerahuset. Det dækker et enormt område fra ND 0.3 (1 stop) til ND 2.4 (8 stop), hvilket reducerer behovet for at skifte eksterne filtre. Dette øger også fleksibiliteten ved fjernbetjening, f.eks. på droner, kraner eller i undervandshuse.

Bygget til at holde

VENICE 2’s chassis er konstrueret til at være ekstremt robust og er testet under de hårdeste forhold. Ventilationssystemet er isoleret fra de elektroniske komponenter for at forhindre indtrængning af støv, sand og vandstænk. Den støjsvage blæser kan rengøres eller udskiftes hurtigt på settet.

Enkel og intuitiv

Operatører skal kunne stole på kameraet – især under krævende optagelser. VENICE 2 har enkle menuer og praktisk placerede tilslutninger. Det kompakte og holdbare design gør opsætningen hurtig, uanset om det er håndholdt eller stativ-monteret, så fokus kan være på optagelsen.

Velkendt betjening på settet

VENICE 2 har kontrolskærme på begge sider af kameraet – samme layout som den originale VENICE. En 3” LCD-skærm giver kameraassistenten hurtig adgang til indstillinger, mens operatørens OLED-mini-display giver nem kontrol over ofte brugte funktioner som ND-filter, lukker, FPS, hvidbalance og eksponeringsindeks. Menu interfacet har fået en række opdateringer baseret på brugerfeedback, og mange af tilslutningerne har fået ny placering for bedre ergonomi.

Zoom to Fit monitorering

Tidligere betød optagelse i full-frame 3:2, at billedet blev vist med sorte bjælker i siderne. Sony’s Zoom to Fit-funktion gør det muligt at optage i full-frame 3:2 og samtidig levere 17:9/16:9 monitoroutput uden sorte bjælker, så hele skærmområdet udnyttes. Funktionen understøtter også anamorphiske objektiver. Firmware 3.0 udvider funktionen til 2.39:1 ved optagelse i 5.8K 17:9 med 2.0x anamorphic desqueeze.

X-OCN – 16-bit eXtended tonal range Original Camera Negative

Med fuld 4K-, 6K- eller 8K-opløsning og enestående farvegengivelse passer dette perfekt til Sony’s tredje generation af farveteknologi, S-Gamut3. Den 16-bit lineære tonale gradation bevarer hele det dynamiske område med langt større udtryksmuligheder end 10-bit eller 12-bit formater. X-OCN reducerer filstørrelsen markant, hvilket gør håndtering af 8.6K- eller 6K-optagelser langt mere praktisk i forhold til overførselstid og lagerplads.

Apple ProRes 4K

VENICE 2 understøtter Apple ProRes 4444 og Apple 4K ProRes 422 HQ direkte i kameraet. Dermed er der ingen behov for transcoding – filerne kan bruges direkte i postproduktion.

Avanceret LUT-understøttelse

VENICE 2 kan indlejre LUT- og CDL-data i MXF-filer og gemme dem i samme mappe som klippet for at forenkle workflowet. Kameraet kan også anvende 4K- eller HD-LUTs til monitoroutputtet, så billedet på settet ligger tættere på det endelige look.

Ethernet- og WiFi-kontrol

Via WiFi eller Ethernet kan LUTs, CDLs og ART-filer importeres direkte til kameraet, uden brug af SD-kort. CDLs kan justeres via et webinterface og indlejres i klippets metadata.

I kassen:

Specifikationer

Producent Sony
Kategori Cine kamera
Objektiv mount FE (Sony),PL (Possitive Lock)
Kompatible mounts E (Sony)
Autofokus Ja
Vægt 4200 G
Bredde 25 CM
Højde 15.8 CM
Dybde 15.2 CM
Megapixel Opløsning 24.8 MP
Sensor størrelse Fullframe
ISO Indstilling ISO500, ISO2500 (Dual Base ISO)
Batteri V-mount
Lagringsmedie AXS
Videoopløsning X-OCN XT/ST/LT: 6K 3:2 (6048 x 4032) 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 6K 1.85:1 (6054 x 3272) 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 6K 17:9 (6054 x 3192) 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 6K 2.39:1 (6048 x 2534) 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 5.7K 16:9 (5674 x 3192) 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 50p, 59.94p 4K 6:5 (4096 x 3432) 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 4K 4:3 (4096 x 3024) 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 4K 4:3 SV (4552 x 3360) 23.98p, 24p, 25p, 29.97p 4K 17:9 (4096 x 2160) 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 4K 17:9 SV (4552 x 2400) 23.98p, 24p, 25p, 29.97p 4K 2.39:1 (4096 x 1716) 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 3.8K 16:9 (3840 x 2160) 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 50p, 59.94p 3.8K 16:9 SV (4268 x 2400) 23.98p, 24p, 25p, 29.97p
Videoformat X-OCN XT / ST / LT ProRes 4444/ProRes 422 HQ ProRes 4444 / ProRes 422 HQ / ProRes 4444 XQ QFHD (3160×2160) QFHD (3840×2160)
HDMI udgang Ja, Standard A
Mikrofon indgang Ja
Hovedtelefon indgang Ja
USB indgang Ja
Frame Rate 1-120fps
Indbygget filter Ja