
SONY S66 1TB AXS MEMORY CARD
AXS-A1TS66
Flagsskibet VENICE 2 kommer med en ny 8.6K full-frame billedsensor med 16 trin eksponeringslatitude til at fange rene skygger, jævne højlys og naturlige hudtoner. VENICE 2 bygger videre på styrkerne fra den originale VENICE med nye funktioner, herunder et kompakt design, intern optagelse og mulighed for to forskellige sensorer: den nyudviklede full-frame 8.6K-sensor eller den originale 6K VENICE-sensor. VENICE 2 arver også populære funktioner fra den originale model, såsom farvevidenskaben, Dual Base ISO og 8-trins indbyggede ND-filtre.
Med den nyudviklede 8.6K (8640 x 5760) full-frame CMOS-billedsensor leverer VENICE 2 enestående billedkvalitet med 16 trin eksponeringslatitude, hvilket giver smukke billeder med fremragende farveadskillelse og detaljer i skyggerne. Kameraet arver også sin farvevidenskab fra den originale VENICE, der er kendt for naturlige hudtoner. VENICE 2 8K CineAlta har en unik Dual Base ISO på 800/3200, som gør det muligt for filmskabere at optage rene, filmiske billeder under mange forskellige lysforhold. Kameraet understøtter alt fra full-frame og full-frame anamorphiske objektiver til Super35, alle med minimum 4K-opløsning, hvilket gør det til et utroligt alsidigt værktøj for filmfotografer og produktioner.
Denne softwareopgraderingslicens aktiverer Full-Frame-optagelse til VENICE 2 Digital Motion Picture Camera. Ved aktivering af denne VENICE 2-opgradering kan brugere med 8K-sensor optage og gemme 8.6K 3:2, 8.2K 17:9 og 7.6K 16:9 X-OCN-optagelser. Brugere med 6K-sensor kan optage og gemme 6K 3:2, 6K 1.85:1, 6K 17:9, 6K 2.39:1 og 5.7K 16:9 X-OCN-optagelser. De kan også sende 4K- eller HD-billeder til søger, SDI- og monitorudgange efter nedkonvertering.
Denne softwareopgraderingslicens aktiverer anamorfisk optagelse til VENICE 2 Digital Motion Picture Camera. Ved aktivering af denne VENICE 2-opgradering kan brugere med 8K-sensor optage 5.8K 6:5-optagelser med X-OCN og gemme de-squeezed 5.8K på AXS-hukommelseskort. De kan også sende de-squeezed 4K- eller HD-billeder til søger og monitorudgange efter nedkonvertering. Brugere med 6K-billedsensor kan optage 4K 4:3 og 4K 6:5-optagelser med X-OCN eller 4K Apple ProRes. De kan også gemme de-squeezed 4K på AXS-hukommelseskort og sende de-squeezed 4K- eller HD-billeder til søger, SDI- og monitorudgange.
DVF-EL200 Full HD-søgeren leverer lys OLED-kvalitet til CineAlta-kameraerne PMW-F55, PMW-F5, Venice og Venice 2. Den kompakte 0,7-tommer søger (synligt område, målt diagonalt) har en imponerende skarphed på 1920 x 1080 Full HD. Og opløsning er kun begyndelsen – takket være den nyeste OLED-teknologi får du en fremragende lysstyrke på ca. 200 cd/m², hvilket er omtrent dobbelt så lyst som DVF-EL100, den tidligere søger til PMW-F55/F5. Det nyeste OLED-panel i høj kvalitet gør det lettere og mere behageligt for kameraoperatøren at fokusere og komponere billedet.
Ud over det forbedrede OLED-panel byder DVF-EL200 på højere holdbarhed og bedre brugervenlighed med en forbedret sensor til øjeafstandsmåling, drejekodere til justering af lysstyrke, kontrast og peaking, en tungere og mere komfortabel dioptring, robust LEMO-stik samt et hurtigudløsningssystem til at afmontere søgeren fra kameraet. Søgeren er støv- og stænktæt, hvilket gør den velegnet til både optagelser på location og i studie.
Valget mellem to full-frame billedsensorer, intern optagelse og et mere kompakt kamerahus giver maksimal kreativ frihed. I 2025 tages dette endnu længere: Optag håndholdt med en sensorblok, der kan være i din håndflade, og få fuld 8K-kvalitet med op til 12 meters forbindelse til optageenheden. Hvert eneste skud – håndholdt, gimbal, VFX og stereoskopisk – kan realiseres med Sony’s banebrydende kamerasystem.
VENICE 2 har en af to 36x24 mm full-frame billedsensorer, designet specifikt til kravene inden for high-end filmproduktion. Begge tilbyder bemærkelsesværdig følsomhed, latitude og farvegengivelse, og da sensorblokkene er udskiftelige, kan brugeren nemt skifte mellem sensorer uden ekstra firmware – og endda bruge sensoren fra deres originale VENICE. Den nye 8K-sensor kan optage med op til 8640 x 5760 opløsning, mens 6K-sensoren leverer op til 6048 x 4032. Begge sensorer tilbyder effektiv oversampling for imponerende 4K-billeder.
Med VENICE 2 kan du nemt fjerne og udskifte billedsensoren, så du kan skifte mellem 8.6K- og den originale 6K-sensor efter behov. 6K-sensoren kan endda bruges både i VENICE og VENICE 2.
I full-frame kan du bruge hele sensorbredden (6048 eller 8640 pixels) til widescreen 2.39:1 eller Large Format Scope. Full-frame kan også bruges kreativt til f.eks. ekstremt lav dybdeskarphed eller ultra-brede optagelser.
Til anamorphisk optagelse understøttes flere desqueeze-formater, hvilket giver endnu flere kreative objektivmuligheder.
Disse populære sideforhold understøttes direkte i VENICE 2, og 8K-sensoren gør det muligt at optage i 5.8K i disse formater. Super35mm PL-objektiver kan også anvendes.
Brugerdefinerbare optageopløsninger med 8.6K-sensoren inkluderer bl.a.:
VENICE 2’s 8K-sensor har imponerende 16 trin eksponeringslatitude, mens 6K-sensoren leverer over 15 trin. Det betyder, at begge sensorer kan levere billeder med ekstremt lav støj – lige fra skarpt sollys til næsten totalt mørke. VENICE 2 udmærker sig også ved High Dynamic Range-optagelser, hvilket giver en hidtil uset kreativ frihed i farvegradueringen.
VENICE 2 kan overstige BT.2020-farverummet og har et farveområde, der er bredere end DCI-P3. Det betyder, at kameraet kan gengive den sande farve i scenen foran objektivet. Kameraet giver også en bred palet i farvegraderingen ved hjælp af Sony’s velkendte workflow med S-Log3 og det ultra-brede farverum S-Gamut3. Desuden matcher 6K- og 8K-sensorerne farver næsten perfekt, hvilket gør graderingsprocessen endnu mere effektiv.
VENICE 2 kan optage med op til 120 fps i 4K og 90 fps i 6K med 6K-sensoren. Med anamorphic licens kan der også optages op til 75 fps i 4K 4:3 og 72 fps i 4K 6:5. Med 8K-sensoren kan VENICE 2 nå op til 72 fps ved 8.2K og 120 fps ved 5.5K. Kameraet kan desuden vælge 33,33 variable FPS, når projektets billedhastighed er indstillet til 24/25/50.
Rullelukker-effekten (jello effect) er uønsket i filmoptagelser. VENICE 2 har højhastigheds-sensoraflæsning, der minimerer denne effekt, som ellers er typisk for CMOS-sensorer.
Med op til 8K-optagelse, 16-bit farver og hurtig sensoraflæsning kan filmfotografer fokusere på det kreative i at optage virtuelle scener frem for tekniske kompromiser. Den fejlfri synkronisering med avancerede Crystal LED-controllere er unik i branchen. Der er også forbedret understøttelse af tredjeparts LED-skærme via Genlock-faseskift og mulighed for at vise den låste frekvens i sub-displayet.
Firmwareopdatering 3.0 introducerer “In-Camera VFX Mode”. Denne indstilling inkluderer parametre som “Wall Temperature” og “Light Blend Ratio” for at forbedre farvetroskaben, når praktisk lys kombineres med LED-volumelys i in-camera VFX. Disse indstillinger registreres som metadata i X-OCN og indlejres i ProRes-optagelser.
VENICE 2 har Dual Base ISO: 8K-sensoren har Base ISO 3200 og 800, mens 6K-sensoren har Base ISO 2500 og 500. Høj Base ISO 3200 er ideel til lowlight- og HDR-optagelser med en eksponeringslatitude fra 6 trin over til 10 trin under 18 % grå, hvilket giver 16 trin i alt. Høj Base ISO 2500 giver 15+ trin latitude (6 trin over til 9 trin under).
Som noget nyt i VENICE 2 kan filmfotografer optage 16-bit X-OCN direkte uden ekstern recorder. Dette udnytter hele sensorens dynamiske område og farvegengivelse og giver mulighed for optagelse i 4K ProRes 4444 og 422 HQ. Det kompakte design uden ekstern recorder gør opsætningen hurtigere og nemmere – især til gimbal, Steadicam og droneoptagelser.
VENICE 2’s understøttelse af anamorphiske objektiver muliggør betagende og smukke billeder. Muligheden for at optage i 4:3 og 6:5 med høj opløsning giver imponerende flare, bokeh og visuel dybde. 8K-sensoren kan optage 5.8K i 6:5-format, mens 6K-sensoren kan optage både 6:5 og 4:3 i 4K.
VENICE 2 leveres med industristandard PL-fatning og er kompatibel med alle Super35- og full-frame PL-objektiver – både sfæriske og anamorphiske. Fatningen har kontakter til Cooke/i Technology, og objektivdata registreres som metadata for hvert billede. Der er også tilføjet understøttelse af ZEISS eXtended Data.
E-mount giver enestående kompatibilitet med Sony-objektiver. Lever lock-typen gør det muligt at skifte objektiv ved at dreje på en låsering fremfor selve objektivet, hvilket ofte betyder, at objektivstøtter ikke behøver fjernes – dette sparer tid under optagelser.
Som den første VENICE har også VENICE 2 et servo-styret 8-trins mekanisk ND-filter indbygget i kamerahuset. Det dækker et enormt område fra ND 0.3 (1 stop) til ND 2.4 (8 stop), hvilket reducerer behovet for at skifte eksterne filtre. Dette øger også fleksibiliteten ved fjernbetjening, f.eks. på droner, kraner eller i undervandshuse.
VENICE 2’s chassis er konstrueret til at være ekstremt robust og er testet under de hårdeste forhold. Ventilationssystemet er isoleret fra de elektroniske komponenter for at forhindre indtrængning af støv, sand og vandstænk. Den støjsvage blæser kan rengøres eller udskiftes hurtigt på settet.
Operatører skal kunne stole på kameraet – især under krævende optagelser. VENICE 2 har enkle menuer og praktisk placerede tilslutninger. Det kompakte og holdbare design gør opsætningen hurtig, uanset om det er håndholdt eller stativ-monteret, så fokus kan være på optagelsen.
DVF-EL200 Full HD-søgeren leverer en lysere OLED-kvalitet til CineAlta-kameraerne PMW-F55 og PMW-F5, samt VENICE og VENICE 2. Den kompakte 0,7-tommer søger (synligt område målt diagonalt) har en imponerende klarhed med 1920 x 1080 Full HD-opløsning – og opløsningen er kun begyndelsen. Takket være den nyeste OLED-teknologi opnås en lysstyrke på cirka 200 cd/m², hvilket er omtrent dobbelt så meget som DVF-EL100, den tidligere model.
Det nyeste OLED-panel i høj kvalitet gør det nemmere og mere komfortabelt for kameraoperatøren at fokusere og indramme billedet. Ud over det forbedrede OLED-panel byder DVF-EL200 også på øget holdbarhed og brugervenlighed med forbedret øjeafstandssensor, drejekodere til justering af lysstyrke, kontrast og peaking, en tungere og mere komfortabel dioptring, robust LEMO-stik og et hurtigudløsningssystem, der gør det nemt at afmontere søgeren fra kameraet.
VENICE 2 har kontrolskærme på begge sider af kameraet – samme layout som den originale VENICE. En 3” LCD-skærm giver kameraassistenten hurtig adgang til indstillinger, mens operatørens OLED-mini-display giver nem kontrol over ofte brugte funktioner som ND-filter, lukker, FPS, hvidbalance og eksponeringsindeks. Menu interfacet har fået en række opdateringer baseret på brugerfeedback, og mange af tilslutningerne har fået ny placering for bedre ergonomi.
Tidligere betød optagelse i full-frame 3:2, at billedet blev vist med sorte bjælker i siderne. Sony’s Zoom to Fit-funktion gør det muligt at optage i full-frame 3:2 og samtidig levere 17:9/16:9 monitoroutput uden sorte bjælker, så hele skærmområdet udnyttes. Funktionen understøtter også anamorphiske objektiver. Firmware 3.0 udvider funktionen til 2.39:1 ved optagelse i 5.8K 17:9 med 2.0x anamorphic desqueeze.
Med fuld 4K-, 6K- eller 8K-opløsning og enestående farvegengivelse passer dette perfekt til Sony’s tredje generation af farveteknologi, S-Gamut3. Den 16-bit lineære tonale gradation bevarer hele det dynamiske område med langt større udtryksmuligheder end 10-bit eller 12-bit formater. X-OCN reducerer filstørrelsen markant, hvilket gør håndtering af 8.6K- eller 6K-optagelser langt mere praktisk i forhold til overførselstid og lagerplads.
VENICE 2 understøtter Apple ProRes 4444 og Apple 4K ProRes 422 HQ direkte i kameraet. Dermed er der ingen behov for transcoding – filerne kan bruges direkte i postproduktion.
VENICE 2 kan indlejre LUT- og CDL-data i MXF-filer og gemme dem i samme mappe som klippet for at forenkle workflowet. Kameraet kan også anvende 4K- eller HD-LUTs til monitoroutputtet, så billedet på settet ligger tættere på det endelige look.
Via WiFi eller Ethernet kan LUTs, CDLs og ART-filer importeres direkte til kameraet, uden brug af SD-kort. CDLs kan justeres via et webinterface og indlejres i klippets metadata.
Producent | Sony |
Kategori | Cine kamera |
Objektiv mount | E (Sony),PL (Possitive Lock) |
Kompatible mounts | E (Sony) |
Autofokus | Ja |
Vægt | 4300 G |
Bredde | 25 CM |
Højde | 15.2 CM |
Dybde | 15.8 CM |
Megapixel Opløsning | 50 MP |
Sensor størrelse | Fullframe |
ISO Indstilling | ISO800, ISO3200 (Dual Base ISO) |
Batteri | V-mount |
Lagringsmedie | AXS |
Videoopløsning | X-OCN XT/ST/LT: 8.6K 3:2 (8640 x 5760) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p 8.6K 17:9 (8640x4556) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p 8.2K 2.39:1 (8192x3432) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 8.2K 17:9 (8192 x 4320) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 8.1K 16:9 (8100x4556) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p 7.6K 16:9 (7680x 4320) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 50p, 59.94p 5.8K 4:3 (5792x4276) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 5.8K 6:5 (5792 x 4854) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p 5.8K 17:9 (5792 x 3056) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 5.5K 2.39:1 (5480x2296) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 47.95p, 50p, 59.94p 5.4K 16:9 (5434 x 3056) : 23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 50p, 59.94p |
Videoformat | X-OCN XT / ST / LT ProRes 4444/ProRes 422 HQ ProRes 4444 / ProRes 422 HQ / ProRes 4444 XQ QFHD (3160×2160) QFHD (3840×2160) |
HDMI udgang | Ja, Standard A |
Mikrofon indgang | Ja |
Hovedtelefon indgang | Ja |
USB indgang | Ja |
Frame Rate | 1-120fps |
Indbygget filter | Ja |